2e étage : les faïences

Pallier : Les néréides

Nereids  

‘‘Le Débarquement de Marie de Médicis à Marseille" [The Landing of Marie de Médicis in Marseille], P. Rubens (1621-1625) - Canvas, oil painting - Original in the Louvre, Paris 

The painter Raoul Salaun was born in Parthenay in 1870, and had Prosper Jouneau as a drawing teacher during his youth (Prosper Jouneau was a faience maker and director of the Parthenay Drawing School in the 1880s). 

He studied in Paris at the workshop of Gustave Moreau (belonging to the Symbolist movement), then became a Member of the Salon des Artistes Français [French Artists’ Salon] in 1899. Subsequently, he received commissions from the State. 

Mobilised in 1914, he was sent back home on 28 August and returned to spend his remaining days in Paris, while periodically comin back to Parthenay. 

During his training, he painted a copy of the lower right-hand section of a painting by Pierre-Paul Rubens, "Le Débarquement de Marie de Médicis au port de Marseille le 3 Novembre 1600"[The Landing of Marie de Médicis at the Port of Marseille on Novembre 3, 1600]’. 

Mythological inspiration 

The canvas in the Musée de Parthenay highlights the mythological aspect of the original painting. The marine figures here express all Rubens' baroque vigour; the three nereids gripping the rope to moor the galley to the quay, with their white skin illuminated by a powerful light, take on a particular relief, while a triton blows into a conch shell. 

In the painting by Rubens, but not represented by Salaun, their father, Nereus, with his long white beard, watches over the manoeuvres, and Neptune, armed with his trident, helps them by pushing the galley. 

Écouter l'histoire de l'oeuvre

Les néréides

Le peintre Raoul Salaun est né en 1870 à Parthenay et a eu, durant sa jeunesse, Prosper Jouneau comme professeur de dessin (Prosper Jouneau était faïencier et directeur de l'Ecole de dessin de Parthenay dans les années 1880).

Il fait ses classes à Paris à l'atelier de Gustave Moreau (appartenant au courant symboliste), puis devient Sociétaire du salon des artistes français en 1899. Par la suite il reçoit des commandes de l'Etat.

Mobilisé en 1914, il est renvoyé chez lui dès le 28 août, et retourne finir ses jours à Paris, tout en revenant périodiquement à Parthenay. 

Durant sa formation, il est amené à peindre une copie de la partie inférieure droite d'un tableau de Pierre-Paul Rubens, "Le Débarquement de Marie de Médicis au port de Marseille le 3 Novembre 1600".

La toile conservée au musée de Parthenay met en évidence la partie mythologique du tableau original. Les figures marines y expriment toute la vigueur baroque de Rubens ; les trois néréides qui saisissent le cordage pour amarrer la galère au quai, avec leur peau blanche éclairée d'une lumière puissante, prennent un relief particulier, tandis qu'un triton souffle dans une conque.

Sur le tableau de Rubens, mais non représentés par Salaun, leur père, Nérée, avec sa longue barbe blanche, veille à la manoeuvre, et Neptune, armé de son trident, les aide en poussant la galère.